بسم الله الرحمن الرحیم

- تکاثر: ریشه این کلمه از کثر میاد و به معنای زیاده روی در کار بیهوده است. 


- مصداق اول: چند ساعت تلوزیونتماشا کردن.

وقتی کسی برای اوقات فراغت پای تلوزیون می نشیند ، برنامه هایی که می بیند برای گذراندن وقت است و عملا دارای بار علمی یا چیز آموزنده دیگری نیست پس کار بیهوده محسوب می شود و بر اساس تعریف تکاثر ، پای تلوزیون نشستن تکاثر است. 


- مصداق دوم: شبکه های اجتماعی.

شبکه های اجتماعی که امروزه در بیشتر گوشی ها وجود دارد ، برای ارتباط راحت افراد است ولی اسباب اصلی برای گذران وقت است. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که چند ساعت از روی بیکاری در شبکه های اجتماعی مثل تلگرام و اینستاگرام این طرف و آن طرف رفته باشید. ما در شبکه های اجتماعی چیز جدیدی یاد نمی گیریم و مطالبی هم که به قول خودمان مفید است را فقط فروارد می کنیم یا به اشتراک می گذاریم و در زندگی به هیچ کدام آنها عمل نمی کنیم ، پس این کار که چند سعت در شبکه های اجتماعی باشیم ، زیاده روی در کاری بیهوده است و شبکه های اجتناعی مصداق تکاثر محسوب می شود. 


مصداق سوم: خرج کردن پول برای خونه ، ماشین و... (گران قیمت) 

دشتن خونه یا ماشین گران قیمت فقط سبب راحتی زندگی می شود و می توان در خانه های نه چندان گران و مثلا به جای داشتن مشین BMW ، ماشین زانتیا و ماشین هایی با قیمت مناسب خرید. از آن رو که خریدن این چیزهای گران ، فقط برای در آوردن چشم فامیل و همسایگان است ودمی توان با آن پول کارهای خیر کرد یا آن پول را انفاق کرد. خریدن چیزهایی از این قبیل گران قیمت کاری بیهوده است. و بر ساس تعریف تکاثر ، زیاده روی محسوب می شود. پس هدر دادن این پول برای وسایل گران قیمت تکاثر است. 


- مصداق چهارم: بازی های کامپیوتری. 

بازی های کامپیوتری برای گذراندن وقت ساخته می شوند و افراد هم به همین منظور از آنها استفاده می کنند و از آنجا که بازی های کانپیوتری آموزنده نیستند و نفعی به ما نمی رسانند ، کار بیهوده محسوب می شوند و بازی کردن با این بازی ها ، زیاده روی در کار بیهوده است و بازی های کامپیوتری مصداق تکاثرند. 


مصداق پنجم: گشت و گذار در پاساژ. 

از آنجایی که مردم کم پیش می آید وارد یک پاساژ شوند و در کمتر از ده دقیقه کار خود را انجام دهند و خارج شوند رفتن به مراکز خرید جنبه ی خوش گذرانی دارد و از این کار که ساعت ها برای آن وقت میگذاریم سود و منفعت چندانی نمی بریم ؛ این کار هم کار بیهوده محسوب می شود و چون ساعت ها وقت ما را میگیرد زیاده روی در کار بیهوده است و مصداق تکاثر است. 


- مصداق ششم: خرید بیش از حد اسباب و لباس. 

خرید بیش از نیاز لباس ، وسایل آشپز خانه ، اسباب بازی ، وسایلی مثل عینک دودی ، ساعت مچی و... که حداقل یکی یا دو یا سه نوع از آنها در خانه موجود است و خریدن بیشتر آنها برای مد روز بودن است و نیازی به آنها نیست ، کار بیهوده و مصاق تکاثر است. 


- مصداق هفتم: درست کردن چندین غذا در مهمانی. 

از آنجا که این کار برای در آوردن چشم فامیل و دوستان است و به چند نوع غذا نیازی نیست و با یک نوع غذا هم شکم سی می شود ، کاری بیهوده بوده و درست کردن چندین نوع غذا زیاده روی در کار بیهوده است و مصداق تکاثر است. 

نسأل الله منازل الشهدا