بسم الله الرحمن الرحیم


چند مصداق برای تکاثر:

 در شبکه های اجتماعی مانند تلگرام ، واتس اپ و... ما شاهد تکاثر های فراوانی هستیم مثلا در تلگرام ، انسان ها وقت خود را صرف کارهای بی ارزش می کنند که جز تلف کردن وقت سود دیگری ندارد. مثلا هر چند دقیقه یک بار مبایل خود را روشن میکنند که ببینند پیامی برای آنها آمده است یا نه ، اگر هم چند ساعت برایشان پیامی نیاید ، به چند نفر پیام می دهند که وقت خود را بگذرانند. یا هر چند وقت یک بار که بیکار می شوند عکس های پروفیل دیگران را بررسی می کنند. 

 در مثالی دیگر می توان به تکاثر در جامعه توسط مسئولین اشاره کرد که این سوال. پیش میاد که چرا دز بالای تهران ، یعنی در مناطق یک و دو هر سال آسفالت خیابان ها را تعویض می کنند ولی مثلا در مناطق پایین مثل شادآباد حدودا ده سال است که آسفالت ر عوض نکردند. یا مثلا چزا مجوز ساخت در بالا شهر به فور دیده می شود ولی در پایین شهر اجازه ی ساخت نمی دهند؟ جواب این سوال. می تواند این باشد که در پایین شهر ، ساخت و ساز صرفه اقتصادی ندارد ولی در بالای شهر بر عکس است و شهروندان سرمایه دار در آنجا زندگی می کنند و پول خوبی برای ساخت و ساز و خدماتی از این دست می دهند. 

 در مثالی دیگر می توان به مقایسه در جامعه اشاره کرد برای مثال مقایسه ی مبایل ها ، ماشین ها و... مثلا فردی که بعد از چند سال دوست خود را دیده است میگوید من فلان مبایل و فلان مشاین و... را دارم و ساعت ها وقت خود را با این گفت و گو های بیهوده می گذرانند و در آخر هم به جایی نمی رسند و شاید هم از وقتی که به پوچی گذراندند ناراحت شوند و... 


این ها همه مثال ها و مصداق هایی برای تکاثر افراد بودند. امید است روزی با ظهور مولایمان تکاثر از جامعه برچیده شود.  

نسأل الله منازل الشهدا