لینک متن به آدرس

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

سوره مبارکه عصر قسمت چهارم: تَوَاصَوا بالحَقِّ

تَوَاصَوا بالحَقِّ یعنی توصیه کردن به حق. ما در تمام روز های زندگی مان گناه های مختلفی می بینیم، یا حتی کار های بیهوده ای که خودمان انجام می دهیم، ما باید در این موارد توصیه به حق را انجام دهیم.

خداوند در رکن قبلی آیه سوم سوره عصر، امنوا و عملوا صالحات را برای دوری از خسر مطرح می کرد، اما اینجا رکن دیگری را به عنوان تواصوا بالحق مطرح می کند. این تواصوا بالحق تا حدودی امر به معروف می باشد، که در دین اسلام بسیار سفارش و یاد شده است. در گناهان و اشتباهاتی که دیگران انجام می دهند ما نباید بگوییم به ما چه ربطی دارد یا همان ضرب المثل معروف موسی به دین خود عیسی به دین خود را بگوییم؛ چون وقتی می خواهیم در خسر نمانیم باید حتما تواصی به حق را انجام دهیم. 

شاید شنیده باشید که می گویند مرگ حق است؟ اصلی ترین حق خداوند است؛ در این قسمت از آیه منظور حق، خداوند و قیامت است که می گوید همدیگر را به حق خدا و قیامت یاد و توصیه کنید و هواستان باشد که به گناهان مختلفی نیفتید که به خسر برسید، به یاد داشته باشید که اصلی ترین حق ها خداوند و قیامت است.

تواصی به حق می تواند یک تلنگر کوتاه هم باشد؛ لازم نیست ما حتما یک صحبت طولانی با آن فرد داشته باشیم. این کار هم خوب است، اما اگر ما بخواهیم با تمام کسانی که روبرو می شویم حسابی بحث کنیم هم اعصاب خودمان خرد می شود و هم شنونده گوش نمی دهد، ما باید با یک تلنگر کوتاه حرفمان را تمام و کمال بزنیم، چون اگر این کار را انجام ندهیم کاملا مقابل حرف قرآن حرف زدیم و با این کار خود را در خسر و زیان غرق می کنیم.

درست است که تواصی به حق سخت می باشد اما هرکس برای به دست آوردن هدف خود مانند در خسر نبودن باید سختی های زیای بکشد و اگر بتواند موفق شود در آن دنیا به بهشت خواهد رفت؛ شک نکنید!!

برای سریع تر شدن ظهور آقامون صاحب الزمان (عج) صلواتی عنایت بفرمایید.

اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

اللهم عجل لولیک الفرج

السلام علیک یا صاحب الزمان حجة ابن الحسن (عج)