بسم الله الرحمن الرحیم

سوره مبارکه همزه سی و دومین سوره ی قرآن است و درباره ضایع شدن افراد در روابط اجتماعی و مجازات آن که هم در دنیا و هم در آخرت هست صحبت می کند.

  • بسم الله الرحمن الرحیم وَیلٌ لِکُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَة

وای برکسی که بسیار عیب جویی کرده و طعنه می زند.

خداوند سوره را با   وَیلٌ  آغاز کرده است یعنی خداوند می خواهد مطلبی را بگویدکه نتیجه اش هلاکت است و یعنی وای به روزگار کسی که این کار را انجام دهد.


  • الَّذِی جَمَعَ مالًا وَ عَدَّدَهُ

آن کسی که مال را گرد می آورد و می شمارد.

شخص همز و لمز کننده همیشه مال و دارایی و توانایی خود را می شمارد و حریص بر جمع کردن آن است و از بسیار بودن آن لذت می برد و به سبب همین مال و توانایی که دیگران از داشتن آن بی بهره اند دست به همزولمز کردن می زند.


  • یَحسَبُ أَنَّ مالَهُ أَخلَدَهُ

او می پندارد که مالش او را جاویدان میکند.

او خیال می کند که مالی را که به سبب آن همزولمز میکرد سبب شده که او جاودان شود و دیگر در آن دنیا به حساب اعمالش رسیدگی نمی شود. اگر کسی توانایی هایش را از خدا بداند هرگز مرتکب تمسخر دیگران نمیشود.


  • کَلَّا لَیُنبَذَنَّ فِی الحُطَمَةِ

نه هرگز این چنین نیست قطعا در آتش حطمه انداخته میشوی.

خداوند می گوید اصلن اینجوری نیست که فکر می کند قطعا به خاطر همزولمز کردن در آتش حطمه انداخته می شوی حطمه آتشی است که به سبب شکستن قلب مخلوق خدا برای تو آماده شد و عذابی است که تو را نابود و خرد می کند.


  • ما أَدراکَ مَا الحُطَمَةُ نارُ الله المُوقَدَةُ

و تو چه میدانی که حطمه چیست. آتش خداست که شعله ور است.

بعد خداوند به انسان گوشزد می کند که هیچ درکی نسبت به حطمه نداری. انسان ها مواردی را درک می کنند که ببینند و خداوند یادآور میشود که آتش حطمه همانند آتش معمولی نیست. آتشی است که شعله ور است و نه خاموش می شود و نه راه نجاتی دارد.آتشی که اصلا نمیتوانی آن را تصور کنی.


  • الَّتِی تَطَّلِعُ عَلَى الأَفئِدَةِ

همان آتشی که از قلبت شروع میشود.

همزولمز کردن اکثرا قلب افراد را می شکند و خداوند هم برای عذاب قلبت را می سوزاند و از آنجا که حطمه اتشی گسترده است پس کل وجودت را در بر می گیرد و هیچ اثری ازت باقی نمی گزارد.


  • إِنَّها عَلَیهِم مُؤصَدَةٌ فِی عَمَدٍ مُمَدَّدَةٍ

    همان آتشی که دربرگیرنده است و در ستون هایی کشیده شده است

    چون ما حطمه را نمیشناسیم ، در واقع آیات آخر معرفی حطمه است برای خداوند همزولمز کردن و طعنه زدن این چنین عذاب هایی را دارد و خداوند اصلا نمی خواهد که مومنانش به یکدیگر طعنه بزنند.


    ثواب خواندن سوره همزه:

    درفضیلت این سوره از امام صادق(ع) آمده که هرکس سوره همزه را در نماز های واجبش قرائت کند فقر از او زایل می گردد و روزی اش زیاد میشود و مرگ های بد از او دور می شود.

    از رسول خدا (ص) نیز نقل شده است : هرکه این سوره را قرائت کندبه تعداد کسانی که حضرت رسول و یارانش را مسخره کرده اند ده حسنه عطا می شود.

    اما؛ مهم تر از خواندن این سوره عمل کردن به آن است و انشالله دیگر دل رفیق مومن خود را با طعنه زدن و مسخره کردن آزار ندهیم.


    «نسال الله منازل الشهداء»