بسم الله الرحمن الرحیم

خداوند متعال در این سوره با ما صحبت می کند و به آن دسته از انسان هایی که دین (برنامه زندگی) برای خود ندارند و روز قیامت را انکار می کنند اشاره می کند.

این دسته از افراد چند ویژگی دارند👇🏻

 یکی از ویژگی آنها این است که اگر یک فرد بدسرپرست و یا بی‌سرپرست را ببیند به او کمک نمی کنند و بی اهمیت از کنار او رد می شوند!

آنها یتیم را نیز از سوی خود طرد می‌کنند، او را ناراحت می کنند، با سردی  با او برخورد می‌کنند و دل او را میشکاند!

(یتیم فردی است که کسی را ندارد تا کمکش بکند! مثلا فردی از نظر رفاهی و مالی قوی هست ولی کسی نیست که در درس به او کمکی بکند.)

 یکی دیگر از ویژگی این دسته از افراد این است که مردم را تشویقِ کمک به فقیران نمی کنند! برای مثال فردی خودش پول کمک به فقیری را ندارد ولی در بین دوستان و آشنایان، او را معرفی می کند و از آنها می خواهد تا به این فرد کمک بکنند.

اما افرادی که سوره ماعون راجع به آنها صحبت می کند، نه تنها خودشان به فقیر کمک نمی کنند، بلکه به دیگران هم کمک به او را توصیه نمی کند.

اگر پیامبر خاتم (ص) یا امیرالمومنین (ع) فقیری را می دیدند و در حال حاضر شرایط کمک به او را نداشتند به اصحاب و یاران  خود سفارش می کردند که به این فرد کمک بکنند!

می‌توان اینجا به آن داستان گریزی زد که امام علی در حال نماز خواندن در مسجد بودند؛ نیازمندی تقاضای کمک کرد. کسی به او چیزی نداد. سائل دست خود را بلند کرد و گفت: «خدایا تو شاهد باش که من در خانه ی تو درخواست کمک کردم و کسی چیزی به من نداد» در همین حال علی (علیه‌السّلام) که در آن هنگام مشغول نماز بود با انگشت کوچک دست راست خود به آن فقیر اشاره کرد. او نزدیک رفت و انگشتری را که حضرت همواره در دست می‌کرد از انگشت ایشان در آورد و رفت.

برگردیم به داستان اصلی‌مان: اما این دسته از افراد نه تنها خودشان کمک نمی‌کنند بلکه دیگران را تشویق به کمک نمی کنند.به طعام مسکین توجهی نمی کنند! مانند مثال قبلی بقیه را نیز ترقیب نمی کنند!

مسکین: فردی که راکد شده و پیشرفتی ندارد، مثلا سال هاست که او کلاس هشتم هست و پیشرفتی ندارد!

این دسته از افراد حتی نماز هم می خوانند ولی خداوند این بر نمازگزاران را لعنت می دهد😳

چرا؟! چون نماز را دست کم می گیرند و ارزش نماز را نمی دانند! در مورد آن تامل و تفکر نمیکند. هدفشان از نماز خواندن رفع تکلیف است؛ در همان نماز به درد نخورشان هم ریاکاری می‌کنند!

اگر کسی کمکی و کاری از ایشان بخواهد، آنها کمکی نمی‌کنند و خواسته های کوچک مردم را رفع نمیکند!

ماعون: کوچکترین نیاز، منظور قرآن این هست که این افراد حتی کوچکترین نیاز دیگران را برآورده نمی کنند! اگر بقیه هم بخواهند به یتیمان و مسکینان کمکی بکنند، او نمی گذارد و آنها را از انجام این کار منصرف می کنند!

انشالله که ما جزء این دسته از افراد نباشیم🙂

سلامتی و تعجیل در فرجِ آقا امام زمان سه صلوات