بسم اللّه الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم اللهم عجل لولیک فرج


شاید مهمترین سوالی که در این سوره برای انسان به وجود می آید، اینست که مگر پیامبر (ص) معصوم نیست؟ پس چرا خداوند به رسولش دستور داده که استغفار کند؟ و بعد از آن نیز گفته است که خداوند بسیار توبه پذیر است؟ مگر نعوذبالله پیامبر (ص) معصیتی مرتکب شده است که خداوند دستور به استغفار و توبه به پیامبر (ص) می دهد؟ پر واضح است که خیر.
یکی از مواردی که مورد بحث است، اثرات انتخاب ها و اعمال پیغمبر است. واضحش اینست که رسول خدا برترین اعمال را انجام می دهند به نسبت جا و مکان مورد نظر. این برترین اعمال، با اینکه بهترین انتخاب هستند، لکن ممکن است تبعاتی به همراه داشته باشند.
یکی از واضح آرین مثال های آن، مسئله جناب عمار یاسر است. همه می دانیم که در اوایل رسالت رسول خدا مسلمانان در فشار عمیقی از سوی کفار بسر می بردند. این فشار بر روی تعدادی از مسلمانان بسیار بالاتر بود. شکنجه هایی که ایشان (عمار یاسر) متحمل می شدند، راه کاری بود تا کفار به بقیه مسلمانان توجه نکنند و بیشتر به حضرت عمار و امثال ایشان بپردازند؛ تا بقیه مسلمانان بتوانند در آن خفقان وارده از سوی کفار با رسول خدا ارتباط داشته باشند. رسول خدا در این موقعیت کاری بجز صبر نمی توانستند انجام دهند و مجبور به تحمل شکنجه های عمار می شدند. البته که بهترین کار در آن موقع همین دفاع نکردن از عمار بود چرا که اگر ایشان از عمار دفاع می کردند، بهانه بیشتری دست کفار می افتاد تا عمار را بیشتر شکنجه کنند.
این یکی از مثال هایی بود که تصمیمات پیامبر خدا تبعات و زیان هایی به همراه داشت که خداوند دستور داده رسول خدا استغفار کند تا خداوند این تبعات را نیز از بین ببرند.
ادامه دارد....

نسال منازل شهدا

اللهم عجل لولیک فرج